niedziela, 18 września 2011

Mitologizacja egzystencji wiejskiej w epopei chłopskiej Reymonta

 Zarys problemu:

1. Czym jest mitologizacja

     Mitologizacja oznacza wyposażenie przez autora tekstu w jakości przypowieści legendarnej. Mity starożytnych miały charakter dydaktyczny, wskazywały postawy i czyny godne naśladowania. Podobnie mitologizacja dowolnego utworu ma na celu nadanie postaciom lub wydarzeniom charakteru uniwersalnego. Wyrażony explicite, bądź pośrednio - sens zawarty w zmitologizowanej opowieści jest ponadczasowy.

2. Jakie elementy utworu podlegają mitologizacji?
 
     - miejsce: mieszkańcy Lipiec są świadomi wyłącznie problemów własnej zbiorowości. Nie istnieje świadomość świata poza gromadą, chyba że świat zewnętrzny zaingeruje bezpośrednio w interesy chłopstwa. Doskonałym przykładem jest bezprawne zagarnięcie chłopskich lasów przez dwór. Szkoda stanowi dla wsi nie tylko grabież jej dóbr, zaakcentowany jest sam akt wtargnięcia w uporządkowane życie chłopstwa.

   - wydarzenia osi fabularnej: np. konflikt pokoleń, nierówność społeczna, niewierność
 
   - postać: koncentracja na odrealnionej wizji bohatera, którego postępowanie przenosi się na płaszczyznę metafizyczną utworu. Przykładami takich postaci są przede wszystkim Maciej Boryna i Jagna. Maciej jako archetypiczny siewca, Jagna - jako wcielenie praw natury, której instynkt rozkazuje obdarzać łaskami, przez co sama wygasa.

termin - ARCHETYP (za Słownikiem  Wyrazów Obcych Władysława Kopalińskiego):  pierwowzór, prawzór, prototyp; wg Junga: jedno z prototypowych zjawisk (np. Wielka Macierz, mądry starzec) składających się na zawartość zbiorowej podświadomości i mających odzwierciedlać powszechne myśli ludzkie spotykane we wszystkich kulturach.

3. Jakie zabiegi literackie zastosowane przez Władysława Reymonta, kładą nacisk na mitologizację?

- bezczasowość -  Czas w powieści wyznacza zegar natury, tymczasem życie chłopstwa przez wieki było niezmienne. Harmonizujące ze sobą prace rolnicze i pory roku sytuują wydarzenia powieści niemalże w tzw. bezczasie historycznym. Bieg wydarzeń w "Chłopach" ma odrębną chronologię, asymetryczną do chronologii świata. Dwoma kalendarzami tej chronologii są święta sakralne i prace polowe.

  - tzw. stylista młodopolski - W warstwie stylistycznej powieści Reymonta dokonuje się ostateczna synteza narzędzi trzech nurtów estetycznych. Są to:
                                                               
  • NATURALIZM - brutalne obrazowanie, drastyczne opisy, autentyzm językowy, charakterystyka ludzi, prawdopodobieństwo fabuły, zasada dziedziczności
  • IMPRESJONIZM - Sposób przedstawiania rzeczywistości - często świat widziany jest przez mgłę, opary, co wywołuje swoisty nastrój przygnębienia; unosząca się nad treścią powieści mistyczna atmosfera, opisy przyrody podkreślające grę świateł, łączenie elementów wizualnych i ruchu, tendencja do poetyzacji scen erotycznych
  •  SYMBOLIZM - refleksje o charakterze społecznym i psychologicznym, podporządkowanie życia chłopów porom roku jest symbolem związku człowieka z naturą, Maciej Boryna to symbol gospodarza, Kuba to dobry człowiek, sakralizacja pracy na roli                               
 4. Jakie są prawa w świecie gromady lipieckiej i kto jest doskonałym ich uosobieniem? 

  Mieszkańcy Lipiec posiadają utarty przez tradycję kod etyczny. O wartości i godności człowieka decyduje zatem:

         - zdolność do wysiłku fizycznego
         - akceptacja własnej pozycji w hierarchii wsi (determinizm społeczny)
         - pokora religijna
         - podporządkowanie temu, co nakazuje zwyczaj
         - szacunek do ziemi, jako najwyższego dobra
         - wierność rodzinie (tutaj szczególna jest postawa Hanki)
         - determinizm biologiczny (rytm natury, instynkty)
         - determinizm ekonomiczny (los i bezpieczeństwo człowieka zależy od zgromadzonego majątku)

 Idealnym wysłannikiem tych wartości w biegu powieści okazuje się Maciej Boryna.

5. Fragment powieści ilustrujący śmierć Macieja Boryny a apoteoza życia chłopa: 

termin - APOTEOZA: (na podstawie „Słownika Wyrazów Obcych” Wydawnictwa Europa, pod redakcją naukową prof. Ireny Kamińskiej-Szmaj): gr. apothéosis ‘ubóstwienie’ 1. wysławianie, idealizowanie postaci lub wydarzenia w dziele. 2. religiozn. uznanie człowieka za bóstwo; ikonograficzne przedstawienie takiej osoby.

 Maciej Boryna w kulminacyjnej scenie śmierci przyjmuje postać mitycznego "Siewcy" - następuje stylizacja biblijna i apoteoza chłopa, który w znoju zapanował nad przyrodą, jednocześnie oddając jej swoje życie.

Oto siewca wyszedł siać. A gdy siał, niektóre ziarna padły na drogę, nadleciały ptaki i wydziobały je. Inne padły na miejsca skaliste, gdzie niewiele miały ziemi; i wnet powschodziły, bo gleba nie była głęboka. Lecz gdy słońce wzeszło, przypaliły się i uschły, bo nie miały korzenia. Inne znowu padły między ciernie, a ciernie wybujały i zagłuszyły je. Inne w końcu padły na ziemię żyzną i plon wydały, jedno stokrotny, drugie sześćdziesięciokrotny, a inne trzydziestokrotny. 

 Kluczowe elementy stylizacji biblijnej we fragmencie śmierci Macieja Boryny:

                                                         ( Leon Wyczółkowski, Siewca, 1896. )

  • umiera, gdy rodzi się życie (wiosna)
  • utraconą w chorobie świadomość zastępuje instynkt, który rozkazuje półprzytomnemu chłopu iść na pole i zbudzić przyrodę
  • struktura sceny ma charakter epicki, z elementami dramatu; łączy jakości symbolizmu, naturalizmu i impresjonizmu.  
  • Boryna sam jest ziarnem rzuconym na pole - ziarno obumiera, ale daje nowe życie, a w tym przypadku zapewnia ciągłość świata 
  • motyw panteistyczny - Boryna rozmawia z Naturą i Bogiem, zatem zachodzi personifikacja natury i utożsamienie jej istoty z istotą transcendencji
  • utrata rys indywidualnych - wcielenie w kreatora i motyw zbawienia 
  • przestrzeń opisana w sposób impresjonistyczny - czas akcji: ranek, zachodzący księżyc, mgły, cisza
  • dziedzictwo - Nie wszystek umrę (za Horacym)





                                              

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz